donderdag, vrijdag en zaterdag - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Lobke - WaarBenJij.nu donderdag, vrijdag en zaterdag - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Lobke - WaarBenJij.nu

donderdag, vrijdag en zaterdag

Door: Lobke

Blijf op de hoogte en volg Lobke

30 Augustus 2008 | Oeganda, Jinja

Ik zit hier met een enorme kater en ben behoorlijk brak, maar dan voel je wel dat je leeft, he Kyra, maar het hoe en wat, leg ik later uit.....

Zo, na weer een paar mooie dagen, weer eens tijd voor een blogje ;)

Donderdag hebben we de sportdag gehad!! We hadden allemaal niet zo'n zin....... gek is dat, want voor ons is het gewoon een onderdeel van onze vrijwilligerswerkreis, voor de mensen daar schijnt het een van de grootste evenementen in een jaar van HEN te zijn......

We werden geacht om om 9 uur aanwezig te zijn.... natuurlijk houden wij ons als Nederlanders keurig aan de tijd (behalve dan de limbo's onder ons: die hebben af en toe last van het limburgs kwartiertje haha). Uiteindelijk hadden we toch beter rekening moeten houden met de ' way of life' van de afrikanen: het evenement begon pas om HALF 12!!!!!!!!

Het was een sportevenement speciaal voor gehandicapten, en ik ben eerlijk: nooit gedacht dat ik het ZO leuk zou vinden! Er werd een optreden voor ons gedaan, een afrikaan die het evenement presenteerde zei om het half uur: thank you MUZUNGU's (blanken) for all that you've done! En dat voor 500 afrikanen!!!!!!!!
We waren met onze groep en David (een jongen uit amerika die onze groep toevallig overal volgt), de enige blanken!!! Dat is echt een hele gekke gewaarwording als je de enige blanke bent onder 500 negers!!!! Normaal op vakanties, word vaak alles aangepast aan het toerisme, nou ik zal je verzekeren, hier voelde het andersom.... we waren een heuse attractie voor de negers!!

Er werden veel sporten gedaan en natuurlijk moesten de blanken toch ook EEN onderdeel meedoen!! Ik ging met 2 andere blanken en een negermeisje die in een ERG eenvoudige rolstoel zat (zo'n gesponsorde) de race doen.... Het moest een heel voetbalveld rond worden................ Echt, ik raad niemand ook maar ooit aan, om een rolstoelrace voor 500 negers op een afgedankt afrikaans voetbalveld te houden!!!!!!!!!!!!!!!

Vol goede moed ging ik van start (ja echt, ik dacht: ik haal die anderen in de afgedankte rolstoel heus wel in) maar het tegendeel was waar: ik bleef met een meisje van de groep best achter, ZO ZWAAR!!!!!!!!!!! En het negermeisje met die iets te eenvoudige rolstoel (dus echt zwaar en verder geen poespas erop) haalde Gerwin met gemak in!!!!!!!!!

Ik was dus met wieteke de laatste, maar toen kwam Annemiek aanrennen en duwde me zo hard ze kon over dat sportveld! Ik werd met veel gejoel binnengehaald!!! Echt te gek gewoon!!!!

Oja, op het sportevenement was de BBC radio, de oegandese radio (victoria FM: Gerwin werd gevraagd om de tune van deze radiozender in te spreken: ' Hello I'm Gerwin from the Netherlands and I listen always to Victoria FM' hahahaha). Oja, en we zijn op de NATIONALE tv van oeganda geweest!!!!! Alleen vreemd was dat de cameraman opeens mijn mailadres wilde hebben, omdat hij in Nederland wilde komen werkn (???) gelukkig ben ik hier onderuit gekomen, omdat, toen de voetbalwedstrijd begon voor de jongens met krukken en benen af enz., de filmman TUSSEN de voetballers in ging filmen!!!!

En toen was het ONS moment: we moesten voor 500 mensen een ' performance' geven, omdat de organisatie een half uur voor ons had uitgetrokken om ons 'ding' te doen en te laten zien! vantevoren hadden we Annemiek een van de reisbegeleidsters al aangewezen om deze speech te houden, maar zoals de afrikanen hier ook altijd doen (de een zegt het in het Swahilli de ander vertaald het naar het engels) dachten wij dat het leuk zou zijn om de speech in het Nederlands te doen, zodat gerwin het meteen zou vertalen naar het engels.
En na de speech was HET moment aangebroken..... Annemiek draaide zich snel om en vroeg aan mij: welk liedje word het nu?? (vantevoren hebben we er TEVEEL geoefend, maar waren tot geen enkel besluit gekomen). Ik zei: doe maar vader jacob in canon.... zo gezegd zo gedaan.... Annemiek en ik begonnen vol goede moed en HEEL hard te zingen met de eerste zin (want ja: willen zoveel mensen het horen, dan moet je wel uit volle borst doen), ik dirigeerde naar de anderen dat ze de tweede zin moesten inzetten en naar de derden dat zij de derde zin moesten inzetten..... maar het zwakte steeds meer af......... zo enthousiast we waren met het oefenen, zo slecht ging het nu...... op het laatste hoorde ik me nog heel hard BIM BAM BOM zeggen en toen ineens iedereen stopte met zingen (dat betekende dat degene die nog met de eerste zin bezig waren ook ineens: bim bam bom zongen) viel het echt even stil.................... we kregen een sumier applausje uit beleefdheid en echt: ik heb nog nooit zo erg voor .... gestaan...... ik vond het TE grappig gewoon!!!!!

Oja, mamma; ons lijflied hier is; de uil zat in de olmen geworden!!! we zitten het tegen iedereen te zingen en hebben er nu zelfs gebarentaal bij ontworpen: we zijn hier ZOOOOOOO melig de laatste 2 dagen, we zitten gewoon de HELE dag te lachen om niets!!!!!!

Donderdagavond weer in het restaurant gegeten waar we woensdagavond ook zijn geweest. Woensdagavond was het zeer goed! maar het lijkt hier in afrika wel alsof ze steeds slechter worden als ze de klanten binnen hebben gehaald, en zo ook donderdagavond.........
we hebben om te beginnen al 1 uur TOT 2 uur moeten wachten op ons eten.... de eersten kregen het na 1 uur wachten, de laatsten na 2 uur wachten...... en daarbij waren 5 gerechten van de 12 gewoon FOUT!!!! Kyra had een gerecht besteld waarbij ze vroeg: is there any meat in? Waarbij de ober vriendelijk zei: NO! Dus kyra bestelde het: bleek dat ze ham hier geen vlees noemen (???)

Ik had pizza besteld met extra salami. Toen de pizza kwam zat er geen salami op: hadden ze niet meer (zeiden ze). Toen iemand anders zijn gerecht kreeg, zat er ineens WEL salami op (dus ze waren het gewoon vergeten). De rest kreeg ook allemaal verkeerde gerechten. En 1 meisje heeft zelfs na die 2 uur wachten haar gerecht gecancelled (verkeerde gerecht na 2 uur wachten).

Annemiek heeft bij de rekening flink gebluft (i'm not gonna pay for this, cause we've been waiting for 2 hours and you gave us 5 times the wrong thing). Die man zei: okee, hoeveel willen jullie betalen? (hahahahaha zouden we in nederland natuurlijk nooit klaarkrijgen). Wij hadden al het geld dat we moesten betalen bij elkaar gelegd en zeiden: we have only 120 000 shilling. De man zei beleefd; okay, that's good, that's good. hahahahahahaha.

Vrijdagochtend naar een project waar alleen meiden met een handicap zitten: van doofheid tot rolstoelers tot geestelijk gehandicapten. Zij deden een optreden voor ons, ZO ontroerend (ik heb het op film).
Vrijdagmiddag weer naar het project voor de laatste keer (ofja, voor te werken de laatste keer). Eerst lekker gegeten: hadden zelfgemaakte frieten voor ons gemaakt (hmmmm) en toen de allerlaatste dingen gedaan en de kleren uitgedeeld onder de mensen van BEHOD (de naam van het project). Niels was 's middags aan gekomen (de eigenaar van de stichting waarmee we reizen) en we hebben nog ieder een eigen boom mogen planten!!!

's Avonds was echt een van de BESTE avonden van mijn leven!!!!!!!!!!!
Eerst het formele gedeelte met Niels en Paul (paul is de eigenaar van het project). Niels en Kyra deelden de cheque uit die Kyra via haar moeder had geregeld van Vesteda.... 1300 EURO!!!!!!
Na het eten gingen de meesten terug naar het hotel (op de boda boda=taxibrommer of te voet) en de harde kern bleef over: Annemiek, Femke, Gerwin, Ivo, David (die reizier uit amerika dus) Kyra en ik. En echt, het was geweldig!!!!!!!!!!!
ik had een aantal shotjes amarula op (soort afrikaanse baileys): ze hadden me een paar shotjes in 1 glas geschud zeg maar en daarna kwam de drank op tafel. De eigenaar van het hotel had zelf shotjes gemaakt (echt ZOOOO lekker en ZOOO makkelijk weg te drinken)..... we hebben om alles gelachen en we gingen de 'buitenlanders onder ons' een bepaalde Nederlandse zin laten zeggen. Ik zal de zin hier niet zeggen; want ik denk dat het echt raar/niet grappig overkomt.... maar het was zooooo lachen..... we rolden echt van onze stoel van het lachen. Ook gingen we door de alcohol iets te grappig engels spreken en zingen (de uil zat in de olmen.... werd;) de OIL zet in the Olmen by falling of the night! Ik denk dat ik maar beter kan stoppen met alles tot in detail vertellen, omdat het leuker is als je het zelf hebt meegemaakt. :P:P:P en ik moet zeggen: een beetje alcohol maakt je ook al wat lacheriger.... ik heb nog nooit ZOLANG achter elkaar gelachen!!!!

's Nachts om half 2 gingen we naar huis.... op de straat hebben we nog staan dansen en zingen (afrikaanse huizen liggen hier ver van de straat dus we stoorden gelukkig niemand we hielden het gelukkig heel zacht).... erg grappig wordt het pas als je een rolstoel in het pikkedonker moet duwen, je toch wel IETS meer dan normaal ophebt en je TE melig bent dat je bijna op de grond valt van het lachen EN afrikaanse wegen met gaten in de weg hebt...............

Toen we in het hotel waren, bedachten we ons of we nog even naar een discotheek zouden gaan..... Toch maar besloten dit niet te doen: 4 blanke meiden alleen in een discotheek is niet zo handig....... ;)

Toen proberen om te gaan slapen..... als kyra weer in slaap viel begon ik weer te gniffelen en kreeg ik de slappe lach... viel ik weer bijna in slaap, begon kyra weer.... en zo hebben we ons tot 3 uur bezig gehouden!!!

Vanochtend om half 8 wakker.... en ook maar opgestaan (we gaan vandaag SHOPPEN)!!!!! Dus ja, nu weten jullie ook meteen het verhaal van de kater en brakheid! ;)

Dit zal waarschijnlijk de laatste keer zijn dat ik op internet ben........ Morgen vertrekken we vroeg op weg naar het vliegveld.... Het wordt waarschijnlijk 9 uur dat we vertrekken, dan gaan we naar een schooltje om de spullen af te geven die we willen sponsoren (op het schooltje zitten heel veel kinderen van BEHOD).... Berthie en Thei, daar zitten dus ook heel veel sponsordingen van jullie bij!!! En van de glow in de dark sterren heb ik 2 pakjes afgegeven bij dat meidenproject! Ik zal leuke foto's maken, zodat jullie kunnen zien waar de spullen naartoe zijn gegaan!
Pappa en mamma, ik heb ook een deel van jullie geld afgegeven als sponsorgeld voor het project.

Daarna gaan we nog naar Lake Victoria om te relaxen: dan eten en dan inchecken.... en dan om 11.10 vertrekt de vlucht weer terug naar nederland........ Als ik heel eerlijk ben vind ik het nu echt heel jammer om te gaan....... ik had ook echt nog wel een tijdje hier willen/kunnen blijven, die 2 weken zijn ZOOOOO snel omgegaan! Maar aan de andere kant is het wel weer een hele leuke gedachte om te weten dat ik iedereen weer zie als ik thuisben en dat ik word opgehaald door een heel leuk iemand ;)

Oja, op www.participaid.nl staat echt een hele leuke foto (nr. 1884) dat was van die keer dat we bij de watervallen van de nijl naar boven gingen, om bij allemaal exotische planten/bomen, dieren en uitzichten terecht te komen. Het is een foto van mij en een baby geitje).

Een hele dikke kus en tot maandag (of ietsje later komende week) allemaal!!!

Thuis ga ik jullie allemaal wat laten horen, omdat ik ZOVEEL lieve reacties heb gekregen!!!!!!!!!!!!!!


xxxx








  • 30 Augustus 2008 - 09:08

    Berthie En Thei:

    Veilige terugreis gewenst.

  • 30 Augustus 2008 - 20:55

    Willie En Jeanny,:

    Leef kanjers,

    ...met oonbesjriefluk vaol passie
    ...met hiel vaol leefde
    ...met tomeloze energie
    ...met eur straolend geziech.....
    hub geer get oonbeschriefeluks teweeg gebrach.....dit verdeent groet respect...chapeau!!

    'toppertjes' sterkte met ut aofsjeid numme....un hiel gooi reis en tot gaw

    un beretrotse Jeanny en Willie

  • 31 Augustus 2008 - 19:56

    Liane.:

    Lobke, met heel veel plezier en respect je blog gelezen!
    Een hele goede terugreis!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Jinja

vrijwilligerswerk in Oeganda

Vrijwilligerswerk in Oeganda

Recente Reisverslagen:

07 September 2008

terug thuis

30 Augustus 2008

donderdag, vrijdag en zaterdag

27 Augustus 2008

dinsdag en woensdag

25 Augustus 2008

maandag

24 Augustus 2008

vrijdag, zaterdag en zondag
Lobke

Actief sinds 08 Aug. 2008
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 33821

Voorgaande reizen:

25 November 2016 - 23 December 2016

Thailand 2

04 April 2016 - 03 Mei 2016

Backpacken in Thailand

17 Augustus 2008 - 01 September 2008

vrijwilligerswerk in Oeganda

Landen bezocht: