Donderdag 15 december:de fantastische witte tempel - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Lobke - WaarBenJij.nu Donderdag 15 december:de fantastische witte tempel - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Lobke - WaarBenJij.nu

Donderdag 15 december:de fantastische witte tempel

Blijf op de hoogte en volg Lobke

15 December 2016 | Thailand, Chiang Mai

Donderdag

Kwart over 6 was ik al op. Ik nam de taxibus naar busstation en kocht daar mijn ticket. Was wel ff een gedoe. Had paspoort niet bij me. Dacht dat dat niet hoefde haha. Achja. Eind goed al goed! Ik moest wel twee keer terug naar de balie omdat ik dingen vergat te vragen. En het meisje raakte zichtbaar geïrriteerd;) 'you listen to me! Take taxi from white temple to busstation and buy ticket to come back to chiang mai!' Haha Achja. Ik dacht: ja sorry meiske, maar ik moet alleen reizen. Jij zit hier lekker veilig achter je kantoortje.
Kwart voor 8 vertrok de bus. 3 uur reizen (wat een helse rit was, werd super misselijk en het Thaise vrouwtje naast me maar geruststellen dat t echt niet meer lang duurde haha schattig). Bij de witte tempel dan eindelijk na 3 uur uitgestapt.
Meteen was ik helemaal onder de indruk van de tempel. Wat een pareltje. Zoiets moois had ik nog nooit gezien!!!! Waanzinnig!!!!!! Ik kocht m'n ticket, maakte wat mooie kiekjes en liep naar binnen. Geweldig. Ook Gooide ik wat muntjes in een waterput waarbij de bodem vol met muntjes lag en kocht ik een geluksblad (zie foto). Deze werd dan naderhand bij alllllllle andere gehangen. Oa als soort van plafondversiering (zie foto) of andere prachtige kunstwerken. Ik schreef een tekstje op m'n blad en hing hem ook erbij.
Ik wilde nog een kiekje van mezelf met de tempel op de achtergrond dus sprak moeder en dochter aan of ze een foto van mij wilden maken en ik dan een van hen twee. Echt zo grappig. De dochter gedroeg zich als een heuse fotograaf. Nadat ze naar m'n iPhone keek toen ik poseerde, kwam ze naar me toe gerend, deed een pluk haar naar achteren en rende terug voor de foto. Na foto een kwam ze naar me toe, zei dat ik m'n kin iets hoger moest houden en nam foto twee hahahaha.

Toen mochten we nog een kaart pakken en deze met een bestempelen met een stempel van de tempel. Ik deed een donatie in de box en toen ik weer vertrok had ik een fijn klein uurtje rondgetoffeld in en om de tempel. Echt heel erg gaaf.

Ik wandelde nog wat door een paar winkeltjes en ging eten. Ik wilde heel graag op het terrasje zitten met uitzicht op de witte tempel en vroeg 3 mensen (vader moeder e dochter) of ik op de lege plek aan hun tafel mocht komen zitten. Dat vonden ze helemaal prima. Ze kwamen uit Singapore. Meteen kwamen twee geïrriteerde meisjes aan die er werkten als serveerster. Dat ik ergens anders moest gaan zitten. Binnen was nog plek. Ik zei dat ik de mensen had gevraagd of ik hier mocht zitten en dat ze zeiden dat t goed was. Ze keken echt heel stom haha en bleven staan zonder echt te weten wat ze moesten. Voor de show vroeg ik nog maar een keer aan de mensen of t echt geen probleem was als ik hier zat. Waarop de mensen antwoordden dat t echt okee was. De meisjes hoorden dit en gingen weg (met lange gezichten) haha. Toen ik m'n eten kreeg (padthai en aardbeiensmoothie) kreeg ik meteen letterlijk de rekening gepresenteerd. Ik vroeg of ze een foto wilden maken van ons tafeltje met de tempel op de achtergrond (selfie lukte namelijk niet). De foto werd met enige tegenzin gemaakt en de tempel stond er niet op. Na de foto was t weer: you pay. Wat een brompotjes zeg hahaha. Ik betaalde en kletste onder het eten gezellig met de mensen van Singapore. Het grappige is: als je daar een kauwgom eet (in t openbaar) dan krijg je een boete!!!!!! Hahahaha.
Met het meisje wisselde ik instagram uit en ze gingen na het eten de tempel binnen (zij kregen de rekening overigens wel pas toen ze ernaar vroegen hahaha vreemd).

Na het eten nam ik de red car (die hier blauw is) naar het busstation van chiang rai. Hij vroeg me 150 baht om te brengen. Nee nee. Hier trapte ik niet in. En ineens typte ie wat op z'n tel en liet ie me jet getal 30 zien. Zo zo, uit zichzelf zakte hij naar 1/5 van de prijs hahahaha. Ik wist dat ik de bus dan wel moest delen. Zo werkt dat hier. Zit je alleen, dan betaal je meer dan dat je hem deelt. Even later stapten twee mannen uit Engeland in. Het ritje naar het station was heel mooi en ook gezellig gebabbeld met de mannen. Waren 6 weken aan het rondreizen. Zij stapten iets eerder uit en ik zag dat ze volgens mij 100 baht totaal moesten betalen. Ik snap echt niks van die vraagprijzen hahahaha. Volgens mij proberen de chauffeurs gewoon;)
Daarna stapte ik uit op een stukje grond met hele hele oude bussen (kun je geen busstation noemen). I zei tegen de chauffeur dat dit verkeerd was omdat ik bus naar chiang mai moest hebben. Hij zei: ja ja. Dan moet je hier zijn. Dus op hoop van zegen ging ik naar het stuk grond waar wat stoeltjes stonden en ja idd: ik zag een hokje waar ik m'n ticket kon boeken. De eerstvolgende bus zat vol. Maar ik kon wel mee met die van kwart over twee. Het was 10 voor 2 dus een prima Tijd. Ik liep nog even over een marktje en kletste erna op het busstation nog wat met moeder en dochter uit Brazilië (van het foto maak momentje bij de tempel).
En toen in de bus uit voorzorg cinnarizine genomen en dat ging prima. Later nog eentje omdat ik wist dat t laatste uur ook weer slingeren zou zijn. Om kwart over twee vertrokken we en om 6 uur kwamen we aan op het busstation.
Heen en terugweg was inclusief stop van een kwartiertje. Het grappige met deze busreisjes is dat je een soort van stewardess hebt die t beetje regelt (de laatste was volgens mij geen 'zij' maar een 'gemaakte zij' aan de zwaardere stem te horen en aan de bouw te zien). San begin van de reis krijgt iedereen flesje water en zo'n nep KitKat koekje (van die ijswafeltjes met chocolade erin). En ze moet zeggen wanneer we even stoppen. En de mensen waarschuwen als ze er zijn (vooral mij omdat ik niet wist wanneer ik bij de witte tempel moest uitstappen).

Tegenover busstation at ik m'n avondeten. Was kapot moe. Toen ik naar red car liep wilde de chsuffeur me wel brengen voor 150. Nee zei ik verontwaardigd. Ik ben voor 50 baht in m'n eentje hierheen gekomen. Okee wacht wacht. Hij kreeg t voor mekaar om nog twee andere mensen als klant mee te nemen. We reden eerst naar nightbazaar waar hij ze afzette. Toen reed ie op weg naar mijn hostel maar nam andere afslag en reed rondje tempel (wellicht omdat ie hoopte op meer klandizie) en zette me netjes af op de plek die ik hem had gezegd. Even voor half 8 was ik in t hostel.
Douchen en bed in. Vermoeiende maar hele mooie dag. 9 uur gereisd voor 1 tempel. Maar het was het waard. Haha.

Xxxx


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lobke

Actief sinds 08 Aug. 2008
Verslag gelezen: 201
Totaal aantal bezoekers 33813

Voorgaande reizen:

25 November 2016 - 23 December 2016

Thailand 2

04 April 2016 - 03 Mei 2016

Backpacken in Thailand

17 Augustus 2008 - 01 September 2008

vrijwilligerswerk in Oeganda

Landen bezocht: