Zaterdag:Van ayutaya naar Sukotai:sprinkhanen eten - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van Lobke - WaarBenJij.nu Zaterdag:Van ayutaya naar Sukotai:sprinkhanen eten - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van Lobke - WaarBenJij.nu

Zaterdag:Van ayutaya naar Sukotai:sprinkhanen eten

Blijf op de hoogte en volg Lobke

09 April 2016 | Thailand, Sukhothai

Word 's nachts vaak wakker en nog voor de wekker word ik wakker . Ik pak de laatsste spulletjes in en ga ontbijten. Isabelle heeft al ontbeten. We kletsen nog wat en ik maak me klaar voor vertrek. Heb om 9.48 uur de sneltrein. Om 9 uur wil ik vertrekken. Dus pleny time, dacht ik zo. Maar de eigenaren van het hostel lijken in 'paniek': you have to go go, run run!!! Huh? genoeg tijd toch? 17 kg zwaarder loop ik in de hete zon de straat uit tot de pier, neem ik de veerboot weer naar de overkant en ben ik al om 9.20 uur @ station!! Waarschijnlijk doet de Thai dit op een iets rustiger tempo gezien het weer ofzo, dat ze zo paniekerig waren???? Ik weet het niet.

Op het station ontfermt een treinmannetje zich over mij. Ik sta op de geode tijd op het geode perron. Maar hij komt naar me toe en zegt dat ik deze trein niet moet hebben maar de volgende (treinen hebben hier serieus ALTIJD vertraging) en oh ja: ik moet bij de vertrekhal wachten in de schaduw, want hier is het te heet zegt ie. Zo schattig.
Op het station komt er een dove Thai naar me toe. Hij begint hevig te gebaren. Gelukkig ben ik de Thaise gebarentaal (TGT) helemaal machtig en voer ik een gesprek met hem hahahaha geintje natuurlijk. Ik knik maar wat ja en doe hem maar beetje na. Komt er andere Thai naar os toe (want dove man bleef maar bezig)gebaart die andere man zo van: zwaai maar met je hand naar hem (als in: dan laat je merken dat je er geen zin in hebt). Maar ach, laat die man lekker gebaren denk ik.

Half uur te laat komt de express trein aan. Ik stap in (HEERLIJK AIRCO!) en neem plaats. Opes, verkeerd, blijkbaar zijn het gereserveerde stoelnummers. SNel zoek ik nummer 18 en neem plaats. Tijdens mijn reis val ik van de ene verbazing in andere: ik krijg wat lekkers en drinken aangeboden van een meisje met karretje (ze heeft trouwens zo'n dik getekende wenkbauwen dat ze echt lijkt op bert van Ernie haha). Ik kies een sapje, maar het is zo mierzoet dat mijn beugel er bijna afvalt hahaha.

In de trein geniet ik van airco. Mijn zweet verdwijnt als sneeuw voor de zon. 's Middags krijg ik een maaltijd aageboden in trein. Middageten. Witte rijst, Thaise curry en een zakje met kipstukjs (met knoflook en peper). Die eerste twee gooi ik maar bijelkaar. Best lekker, maar pittig (dit is nog maar de gele curry). Als ik een hap neem van het zakje met kip denk ik dat ik onplof. GOEIEMORGEN! Het is alsof het knoflook en peper is met kip ipv andersom. De smaaksensatie? 10 tenen knoflook, 1 peper en ergens kan ik qua smaak nog wat kip ontdekken. Moet hier zelfs van hoesten. water helpt niet en de rijst is op haha.

op station van pitsonaluk neem ik maar de taxi (duurt uur) naar hostel (voor de bus moet ik eerst de tuktuk nemen naar busstation, dan de stopbus en die doet er blijkbaar 2,5 uur over). Voor 800 Baht wil hij me wel brenge. Weer wil ik rechts instappen (grrrrr vergeet steeds dat stuur rechts zit en mensen links rijden. Guesthouse is pal tegenover busstation. Heel charmant maar erg basic! Vooral de badkamer! iehhhhhhhh! Douche is geen douchebak of cabine, nee, gewoon een sproeier aan de muur naast de wasbak......... vreemd. Maar wel okee verder.

Ik neem tuktuk naar oude stad (12 km verderop). Ik drink en eet iets kleins en ik huur een fiets en ga snel naar de temple die ik graag wil zien. De grote bekende stenen boeddha (Wat Si Chum). Oeps, moet links fietsen!!!!
Aangekomen bij historical parc hoor ik dat die Buddha niet hier is. Ik moet 1 km verder fietsen. Inmiddels is het bijna half 6 en temple is maar open tot 7. Snel sjees ik door sukhutai naar de grote boeddha. Daar hoef ik geen entrée te betalen omdat dit buiten het park ligt. En echt: ongelofelijk. Zo prachtig. en die sfeer eromheen. In de buitenlucht en mega grote Buddha middenin soort van vierkant gebouwtje zonder dak. Er branden kaarsjes en wierook en het is doodstil. je hoort alleen vogels fluiten. Hier word ik nou stil van.......

Toen het donker begon te worden fietste ik terug, morgen weer een dag. Ik nam tuktuk en het was al donker toen ik aankwam. Snel douchte ik me, want had afgesproken met twee fransen om te eten en meeten. Eenmaal hen getroffen te hebben lopen we over nachtmarkt en kopen we een zakje met insecten (sprinkhanen). Serieus, dit smaakt naar meer (okee, misschien wat overdriven maar het is echt niet verkeerd en heel crispy!!!). Bij eettentje op straat eet ik kleine hap en we drinken weer smoothie (elke dag, hmmmmmm). We zien iets super grappigs op tv (een vrouw die met een zware mannenstem heel vreemd iets is aan het vertellen tegen een menigte) het ziet er echt TE grappig uit. Dus we beginnen alledrie te lachen, waarna de Thai uit verschillende hoeken ons heel boos aankijken, oeps..... het was dus blijkbaar iets serieus/ernstigs. Maar omdat ze allemaal ZO boos kijken en ik dus denk (lobke, niet lachen, niet lachen, krijg ik echt bijna de slappe lach en kan ik op tijd stoppen). Daarna gaan we naar de 7eleven. De fransen kopen biertje, ik mojito en we drinken en kletsen gezellig wat bij het zwembad van het guesthouse waar de fransen verblijven. Alleen, om half 12 als ik naar mijn Eigen guesthouse wil gaan, rijdt er geen tuk tuk meer. lopen over straat is 4km. de korte route (in kleine straatjes) is 1 km. De fransen zijn zo life om met me mee terug te lopen. Echt super super lief want daarna moeten ze weer terug naar hun Eigen guesthouse lopen. Na gedag te zeggen en hen een goede reis te hebben gewenst voor morgen (zij gaan morgen al naar Chang mai) ga ik naar mijn kamer. Eenmaal binnen kan ik de slaap nog niet vatten. De dag begon alleen, maar eindigde heel gezellig! Veel indrukken.
Merk dat ik steeds de eerste dag als ik ergens nieuw aankom weer even erin moet komen/moet wennen. Dan ken ik nog niemand, ben ik vaak even alleen (en zo voel ik me dan ook), nieuwe omgeving. Maar als je alleen bent maak je gewoon echt super makkelijk contact met anderen!

Zondag de bus boeken naar Chang mai!

Thanks voor leuke reacties!
Niels moest zo lachen met je Richard bericht hahahahaha. Ik ga vandaag es kijken of ik Thai massage kan krijgen ergens. en naar de kapper ;)
@ lara: zo blij ff met je gebeld te hebben!!!!!! :) zo'n leuke spreukjes!

Met diesel alles okee?

Mijn Thais nummer is: 0066638428424, maar heb al gehoord dat dat beetje vreemd werkt.

xx

  • 10 April 2016 - 22:30

    Lara:

    Lieve Lobke,
    Wat een indrukken allemaal...
    Sprinkhanen.... Tuurlijk zijn die crispy, IEUW! het idee alleen al.
    Maar ach, als je een geitenoog kunt eten, dan zijn sprinkhanen easy! Haha.

    Ik was ook zo opgelucht dat ik je eindelijk sprak! Fijn!!
    Nu heb je in ieder geval weer mijn goede nummer

  • 10 April 2016 - 22:33

    Lara:

    Vreemd... Helft van mijn bovenstaande bericht is weg..
    Nou ja..
    Vanavond bij Diesel geweest. Zag er prima en ontspannen uit.
    Kwam zelfs de hele tijd met MIJ knuffelen... Bijzonder he?!

    Dikke knuffel
    Lara

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lobke

Actief sinds 08 Aug. 2008
Verslag gelezen: 281
Totaal aantal bezoekers 33965

Voorgaande reizen:

25 November 2016 - 23 December 2016

Thailand 2

04 April 2016 - 03 Mei 2016

Backpacken in Thailand

17 Augustus 2008 - 01 September 2008

vrijwilligerswerk in Oeganda

Landen bezocht: