zondag 17.04: de ceremonie en het diner! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Lobke - WaarBenJij.nu zondag 17.04: de ceremonie en het diner! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Lobke - WaarBenJij.nu

zondag 17.04: de ceremonie en het diner!

Blijf op de hoogte en volg Lobke

17 April 2016 | Thailand, Chiang Mai

vandaag ben ik rond 9 uur wakker (natuurlijk al een paar keer eerder door de rare chineens, maar ik val gelukkig weer in slaap). Merthe was blijkbaar al vanaf 7 wakker. rond 9 staan we samen op. Ik douche me snel en we gaan lekker ontbijten. franse boterhammetjes gedrenkt in ei met natuurlijk de smoothie hmmmmmmmmm.
Merthe vertrekt vndaag naar ander hostel hier in de stad omdat ze dan dichter bij de lessen zit van thai massage. We spreken af dat we om 6 samen naar de 'sunday walking street' gaan (nachtmarkt op zondag). Daarna start mijn relaxdagje. Even een dagje lekker alleen. Ik ga op zoek naar internetcafeetje om mijn blog nog eens goed bij te werken (daar zit ik nu). en hierna wil ik naar terracota cafe gaan in de stad. Een goede tip van merthe. Je kunt er lekker wat drinken in de schaduw onder de boompjes en een boekje lezen. Vandaag ga ik even niet te veel doen verder. Misschien vanmiddag of vanavond nog een massage nemen.

Hoorde gisteren van mamma dat alles goed gaat met diesel. lara stuurde me al wat foto's door. Zo leuk! Thank pappa, mamma, lara, jana, niels, bert, irmgard, femke en kjell om hem te verzorgen! Fijn dat jullie elkaar kunnen afwisselen en ook zo fijn om te horen dat je af en toe blijft slapen jana! :) dan weet ik tenminste dat ie af en toe wat aanspraak heeft ;)


Morgen misschien dagje olifantenpark, alleen is de officiele gesloten wegens nieuwjaar helaas......
Ook het treinstation voor nachttrein is helaas gesloten. Dus morgen eens contact opnemen en kijken of ik met de trein of met het vliegtuig naar het zuiden ga. Misschien met vliegtuig naar bangkok en daar de nachttrein naar surathani en vanuit daar de bus naar het nationaal park.

's Middags ben ik naar een heel leuk terras gegaan met de rode autobus. Maar toen ik in de bus zat, SHITTTTTTTT SD kaart in pc laten zitten! Grrrrrrrr..... ik kloppen op raam van bus en geroepen: stop stop! ik uitgelegd. Hij weer terug met me gereden. De straat op en af gerend op zoek naar het internetcafeetje. Eenmaal aangekomen had ze het SD netjes in de la bewaard. Zo lief weer. Toen weer terug naar het terras. Hij zocht de straat en toen hij dacht dat hij er was zei hij: you go there. Maar dat gebeurde me geen tweede keer meer. Dus ik zei dat ik echt graag had dat hij me bij het terras zou afzetten. Dus dat deed hij na even aandringen. Heb hem natuurlijk wat extra's gegeven omdat hij voor me is teruggereden.
Eenmaal daar heb ik lekker met een boekje op een super leuk terrasje gezeten met allemaal eekhoorntjes in de bomen om me heen. Maar aan lezen kwam ik niet toe. want er verzamelde zich allerlei Thai.
Wat wil het geval: na nieuwjaar wordt er in families een ceremonie gehouden waarin de oudsten van de familie worden geeerd en iets aan hen wordt geofferd. De oudste dametjes van de familie zaten aan de tafel vooraan en iedereen kreeg bakje met water (en daarin bloemen) en moest het water verdeeld uitschudden over de handen van de oudste dametjes. Ik legde mijn boekje weg en genoot van het gebeuren. Vervolgens vroeg iemand me of ik mee wilde doen. Tuurlijk wil ik dat! Dus ik kreeg ook een klein bakje met water en moest dat uitschudden. Ik volgde alle gebaren en gebruiken die mijn voorganger deed en schudde netjes het water over de stokoude handjes. Vervolgens ging ik weer zitten. Daarna kwam er een vrouw naar me toe en zei: do you like thai food? ik zo: yeah of course. Dacht, gewoon een geinteresseerde vraag. Maar nee, het was meer dan dat: ik mocht aanschuiven aan de tafel van de omaatjes!!!! Ik voelde me beetje bezwaard en wilde me niet opdringen dus ik bleef gewoon netjes zitten waar ik zat, tot op gegeven moment de omaatjes naar me wuifden: come come!! Ik zei dat ik echt geen goede kleren aanhad (als je hier ergens naartoe gaat, dien je je netjes te kleden, ongeacht vrouw of man. Dus: schouders bedekt en iets tot op over over de knieen). Dus ik wees zo naar mijn kleren. No no problem zeiden ze. Dus ik moest aanschuiven hahahaha. De ' jongeren' zaten samen aan een andere tafel. Vervolgens kreeg ik super lekker thais eten voorgeschoteld en mocht ik opscheppen. Had ik iets op, dan legde een omaatje weer iets nieuws op mijn bord hahaha. Van een ander omaatje kreeg ik een bloemenketting omgehangen (blijkbaar wil dat zeggen dat ze respect voor je hebben). Het waren echte jasmijn bloemen. zo zalige geur!
Het was zooooo leuk! zei spraken echt bijna niet engels, ik bijna niet thais, dus was zo blij met mijn woordenboekje! we spraken over onze leeftijden. En ineens begon omaatje wat te fluiseren naar me. Ze zei heel zacht en dat niemand het kon horen (echt zo heel sneaky kijkend): you have husband? hahaha ik dacht: huh, waarom moet dat zo fluisterend? Later zegt mevrouw van het hostel dat het heel onbeleefd is in Thailand om te vragen of je een partner hebt. hahaha.
Het was echt zo leuk en zo gezellig! na het eten kreeg ik een mango mee. En twee thaise dametjes wilden mijn nummer hebben. dus ik gaf mijn thais nummer. Ja want mijn dochter spreekt heel goed engels en leert mij engels, dus dan kan ze met jou bellen, zei de mevrouw hahahaha. Het was super leuk!

Ik had Merthe al laten weten dat het later zou worden, omdat ik dit niet wilde missen. Maar om 6 uur was het al afgelopen. Ik wilde betalen voor mijn eten dus ging naar de oude mevrouw toe. No no zei ze!! Dus ik bedankte haar heel erg (met alle bijbehorende gebaren) en ging naar buiten.
Ik belde merthe en we zouden afspreken bij de poort van de oude stad. De markt was echt super leuk! en heb er veel leuke souveniertjes gekocht! ;) Ook een heel grappig gebakje geproefd. Smaakte beetje naar zo'n jules de strooper koekje met marsmelow hmmmmmm........
Tijdens ons markttripje verloor ik merthe een paar keer en kwam ik haar erna weer tegen. We zeiden tegen elkaar dat het niet erg was als we ons weer zouden verliezen. Ik wilde namelijk heel erg op mijn gemak rondkijken en merthe was nogal van het doorlopen. Dus toen ik haar de laatste keer verloor, ben ik alleen verder gegaan. Belde op het einde nog even met haar om misschien nog even ergens af te spreken om drankje te doen. Maar ze zei dat ze al bij hostel was. Morgen had ze namelijk weer massageles.

Teruglopend naar de autobus aan einde van de markt belde ik de massagesalon. Het was 10 uur en ze waren maar tot 10 open. Ik vroeg hen of ik nog massage mocht krijgen. Dat was prima. ze wilde wel wachten. Dus toen ik daar super bezweet van de hele dag aankwam vroeg ik of ik snel een douche mocht nemen dan kwam ik erna meteen omgelopen (hostel is naast massagesalon). Dat was prima. Ze wilden wel wachten. Snel snel nam ik een douche en ging lekker fris naar de salon. Daar koos ik voor een voetenmassage (had veel gelopen vanavond).

Eenmaal terug kwam ik mijn nieuwe kamergenoot uit de filipijnen tegen. Leuke gast en hebben nog een tijdje gekletst. Ik vertelde hem over onze andere kamergenoot de vage chinees en over zijn schreeuwende geluiden 's nachts. Ik hoopte dat hij zich vannacht eens koest zou houden hahaha.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lobke

Actief sinds 08 Aug. 2008
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 33961

Voorgaande reizen:

25 November 2016 - 23 December 2016

Thailand 2

04 April 2016 - 03 Mei 2016

Backpacken in Thailand

17 Augustus 2008 - 01 September 2008

vrijwilligerswerk in Oeganda

Landen bezocht: