27.04: zonsopgang en de enge vissen - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Lobke - WaarBenJij.nu 27.04: zonsopgang en de enge vissen - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Lobke - WaarBenJij.nu

27.04: zonsopgang en de enge vissen

Blijf op de hoogte en volg Lobke

27 April 2016 | Thailand, Koh Tao

Om 05.15 uur hoor ik de krakende deur van de hut naast me opengaan. Dus nog voor de wekker word ik wakker en sta ik op. Rond 05.45 uur vertrekken we. Het is serieus een zeer slechte, maar ook zeer steile landweg op en af. De eigenaresse en ollie de olijke drinker hadden me beiden afgeraden om hiernaartoe te gaan ivm slechte weg en de vele ongelukken die hier gebeuren. Maar de eigenaresse zegt ook dat Nicolas een ervaren scooterrijder is. Tijdens de rit naar mangobay zijn we een keer bijna van de scooter gevallen. We reden een bergweg op maar die was zooooooo steil dat de scooter ipv vooruit ineens achteruit begon te rijden........ iehhhhhhhhhhhhhh. En echt ik kreeg het Thaisbenauwd!!! JUMP hoorde ik: en op het nippertje kon ik van de scooter springen en viel ik half met mijn knie tegen de scooter maar gelukkig niet op de grond. Het ging nog maar net goed anders had ik ook neergelegen. De rest van de hellingen waren zo steil en onbegaanbaar dat ik mijn hart vasthield. Af en toe moest ik vantevoren al afstappen en de berg oplopen of aflopen...... warm!!!
Halverwege een tussenstop gemaakt om te ontbijten bij een prachtig uitzichtpunt en om naar de zonsopgang te kijken. Super relaxed. Het grappige was dat je er vanaf 6 uur kon ontbijten. Maar het was echt zo'n krakkemikkig ding in the middle of nowhere. Dus toen we aankwamen zagen we niemand. Toen we SAWADEEKRAB riepen, werd de thaise meid bruut gewekt uit haar slaap hahaha. Ze sliep bovenin een soort van open garage (kan het niet anders omschrijven) en kwam naar onder om voor ons ontbijt te maken hahaha.

Daarna door naar mangobay. We kwamen aan bij het resort en probeerden sneaky binnen te komen om vanaf daar te gaan snorkelen. Maar helaas. De manager had ons al snel gespot. 100 Baht per persoon entree. Echt belachelijk. Je kunt namleijk alleen maar mango bay in het noorden bereiken door vanaf dit resort 10 minuutjes te zwemmen, of door een lange (zeer) onbegaanbare jungletocht waarbij je super makkelijk verdwaald (zelfs de mensen die hier al lange tijd wonen weten de weg niet), of de boottaxi te nemen vanaf het drukke strand in het westen. Deze laatste optie is peperduur tenzij je met een grotere groep bent dan kun je de kosten van het huren van de boot delen. En het resort is van al deze wetenswaardigheden natuurlijk uitstekend op de hoogte ;)
We betaalden netjes de 100 Baht (alleen maar om gewoon op het resort te mogen zijn, je krijgt dan niet eens een bedje, daar moet je dan weer 100 Baht voor betalen) en gingen snorkelen (uiteraard moest ik dan even een snorkel huren op het resort haha). Alleen, mijn vissenfobie kwam in alle hevigheid naar boven hahahah. Super mooi waren ze natuurlijk, maar ze zwommen allemaal naar me toe ipv van me af als ik het water instapte. Ik hou namleijk echt niet zo van vissen die aan me knabbelen hahahaha. Moet ook echt niets hebbe nvan die knabbleende dr. Fish vissen aan mijn voeten. Nicolas ging al snorkelen en raadde me aan om maar wat te wennen aan de vissen en zei heel wijs: kleine vissen eten geen grote vissen haha. Na even beangstigend naar de massa's vissen te hebben gestaard heb ik de spring letterlijk in het diepe gewaagd en dat beviel eigenlijk een stuk beter. In het diepe water zit het koraal namelijk meters onder je en daar bevinden zich de vissen en kon ik ze dus mooi vanaf veilige afstand bewonderen. Vandaar dus ook dat ze in het begin zo dichtbij kwamen, die rots waarvan je het water ingaat, is namelijk ook soort van koraal. Het was een goede exposure die ochtend ;)
Het waren wel echt super gave vissen: eentje met zo'n vet lange kuif. Toen naar mango bay gezwommen (10 minuutjes naar rechts zwemmen). Een van de aanraders van mijn liefste kyra. @ kyra: ik ben helemaal naar dat uitzichtpunt gegaan op dat strandje. Super gaaf!! Daarna wilde ik verder snorkelen maar kwam me weer een groep van honderden vissen tegemoet en om me heen zwemmen. Maar even voor me wijken als ik zwom, ho maar. Dus toen ben ik alleen terug gezwommen naar het resort (10 minuutjes terug). Daar even wat gezeten omdat nicolas verder was gaan snorkelen en ben ik even in slaap gevallen op een steen (want ja, op een bedje liggen, dat mocht niet) (het was ook erg vroeg vanmorgen). Rond 11 verscheen nicolas weer en zei dat hij me had willen begeleiden door de grote groep vissen zodat ik die vissen even niet zou zien om me heen, maar toen hij omkeek was ik al te ver weg (terugzwemmend naar resort). Nu moesten we de vele trappen weer oplopen (die we eerder vanmorgen allemaal afliepen) en daarna die onbegaanbare weg weer helemaal terug met de scooter. We stopten halverwege nog even op een panorama uitzichtpunt en ja hoor, weer 100 Baht entree (en dat terwijl het uitzichtpunt vanaf een barretje was haha). Nicolas wist in het Thai 50% af te pingelen (hij komt van frankrijk maar woont op Koh Samui). @ uitzicht lunchten we. Ik nam pad thai. Hmmmm zo lekker. En ja, toegeven: er zijn ergere plaatsen waar je met je middageten kunt zijn hahaha. uitzicht was echt geweldig. Over een heel deel van het eiland.
Op de weg terug moest ik regelmatig afstappen omdat het te steil was. En dan in de immense hitte de berg af- of oplopen. Super leuke dag gehad, maar ook vermoeiend dus @ guesthouse name ik een ijskoude douche en heb ik lekker de hele middag in zo'n zitzak op het guesthouse een boekje gelezen. Af en toe dutte ik even in. Na het lezen bestel ik wat te eten @ guesthouse (via de thuisbezorgd.nl van Thailand). 10 minuten later komt de scooterjongen het weer netjes afleveren. Een salade kip en Mango lassi (een van mijn favo drankjes hier). jammiejammie! Toen nog even dagboekje bijgewerkt. Nog even gekletst met de eigenaresse en wat andere gasten en Nicolas die na zijn eten in het plaatsje ook komt aanwaaien. Ik drink een ciderbiertje (ofzoiets): alska uit zweden hmmmmm en ga vroeg naar bedje toe.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lobke

Actief sinds 08 Aug. 2008
Verslag gelezen: 307
Totaal aantal bezoekers 33974

Voorgaande reizen:

25 November 2016 - 23 December 2016

Thailand 2

04 April 2016 - 03 Mei 2016

Backpacken in Thailand

17 Augustus 2008 - 01 September 2008

vrijwilligerswerk in Oeganda

Landen bezocht: